torstai 5. syyskuuta 2013

Moi!

Mulla alkoi koulu maanantaina, joten en oo ehtinyt kirjoittaa, kun on ollut niin paljon tekemistä koulun kanssa yms. Ainiin, kun muutamat on pyydellyt, että kirjoitan koulusta niin tottakai voin kirjoittaa, mutta kun se tosiaan alkoi vasta maanantaina.. :D

Täällä koulu on tosi erilaista mitä Suomessa. Meillä ei ole välitunteja, vaan tunnit pidetään yhteen. Yksi tauko on, joka kestää 20min ja silloin kaikki menee ulos satoi tai paistoi. Toinen tauko on tietenkin ruokailu. On kolme vaihtoehtoa ruokailun suhteen; ensimmäinen vaihtoehto on, että kouluun otetaan omat eväät, toinen, että ostetaan jotain pientä kioskista ja kolmas on ruoka koululta. Jos ruuan haluaa koululta se pitää tilata joka aamu erikseen tai vaihtoehtona ostaa koko kuukausi etukäteen. Saat valita  pääruoka tai keitto tai jopa molemmat. Mulle on ostettu koko kuukausi, joten syön koulun tarjoaman ruuan. Ruoka on ihan jees ainakin nämä neljä päivää on ollut. Täällä ei oo niin 'vapaata' käydä koulua kuin Suomessa. Täällä koulualue on korkeasti aidattu ja portilla on aina vartija. Suomessa voi periaatteessa poistua koulualueelta minne huvittaa, vaikka useissa kouluissa se onkin kielletty, niin ei sitä niin tarkkaan pystytä valvomaan. Monet säännöt ja asiat poikkeavat paljon siitä mihin oon tottunut. Mut tähän pitää vaan sopeutua.

Mun luokka on ihan ok. Yksi englantilainen tyttö on  kiva ja se ruotsalainen poika on kans kiva. Joillankin tunneilla on tosi vaikea ymmärtää, mutta joillakin taas ymmärrän lähes kaiken. Riippuu aika pitkälti opettajasta. Oon ainut meidän luokalta, joka ei puhu 'sujuvasti' englantia. Kaikki muut puhuvat sitä tosi hyvin. Toisaalta muut on olleet jo monia vuosia kansainvälisessä koulussa. Kuljen kouluun bussilla, ja pysäkiltä on matkaa koululle joku kilometri. Meen joka päivä kahdeksaan ja pääsen kymmenen yli kolme.

Keskiviikon ootd :)
Sitten vähän heppa-asioita.. Maanantaina ponit rokotettiin, joten ma ja ti oli vapaa. Keskiviikkona mulla oli estetunnit molemmilla. Menin ensin Michalla. Oli paras estevalmennus pitkään aikaan. Micha oli tosi hyvä ja hyppäsi kaiken. Nyt hyppäsin vähän isompaa mitä oon sillä nyt mennyt. Esteet olivat 105-110cm. Mulle jäi tosi hyvä fiilis sen tunnin jälkeen. Pitkästä aikaa tuli tunne, että jes kivaa isompaa!  Hypättiin siis rataa, jossa oli mm. kaksi sarjaa yhden ja kahden laukan väleillä :)

Antonilla meni ihan ok. Hyppäsin jtn 110-115cm pari 120cm esteitä. Itse olisin voinut ratsastaa paljon paremmin monille esteille. Mut toisaalta en ookkaan pitkään aikaan hypännyt Antonilla kunnolla rataesteitä, joten sallin sen jos olin vähän hakusessa. Kamera jäi kotiin, joten harmi ettei kuvia saatu :( Ja koska äitin piti laittaa mulle toinen kuntoon valmiiksi niin ei olisi ehtinyt saada kuvia kun verryttelystä Michalla. Ja no ehkä Antonin lopusta.

Tänään testattiin Antonille yhtä Kiefferiä. Ratsastin sillä ja se oli ihan super hyvä! Anton liikkui ihan eritavalla kuin normaalisti. Ja sen lisäksi, kun kokeilin keskiravia en lentänyt kilometrin päähän satulasta vaan siellä oli oikeasti jopa 'helppo' istua. Ja tossa Antonin lavat pääsevät liikkumaan. Odotetaan, että Casha katsoo sen lauantaina, kun mulla on koulutunti.

Joo tilattiin tossa klipperi, koska Micha on lievästi sanottuna iha mammutin näkönen. Sen pitäisi tulla ensi viikolla. Mitä mieltä ootte kannattaako klipata ku mahassa kasvaa tän mittasia karvoja ?;D


mun boyy on iha väsy <3





15 kommenttia:

  1. Voi Jessica, mä luen niin innolla sun elämää täältä Suomesta käsin. Oon kyllä niin vihree kateudesta ;) Opit varmasti puhumaan monia kieliä vahvasti ja saat hirveesti kansainvälistä kokemusta. Nauti joka hetkestä kun olet siellä! Mä todella toivon että sulla sujuis ponien kanssa hyvin ja pääsisit sinne EM:iin ensi vuonna :) Harmi ettet tule PM:iin tänä vuonna juuri kun mä pääsen sinne.. heh :D Tsemppiä ihan hirveesti, mä elän täältä käsin hengessä mukana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voii ihana kommentti! Tsemppii ihan hirveesti sulle sinne! Pidän peukkui pystys täällä! Olisin muute tullu kattoo, mut tääl on just sillo ponien yhen tähen kisat :( Ja ne menee nyt edelle.. :/ Ja jep olis ihan sika mageeta kvaalaa EM:iin pitää vaa kattoo miten Antonin kaa lähtee sujumaan nyt ku se on kunnossa :)

      Poista
    2. Kiitos! :) No tottakai omat kisat menee edelle, tsemppiä sulle sinne! Kyllä sä sinne EM:iin pääset, oon ihan varma siitä. Nyt on sun aika loistaa, olet sen ansainnut! :)

      Poista
  2. Toivottavasti teillä alkaa Anthonin kaa sujui sillein et pääsisit jo EM. Ootko käyny anthonilla jo PM:issä?? Ja montako kvaalia vielä tarttet PM:miin tai entäs EM:miin??? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo ollut PM:issä Antonin kanssa tänä vuonna oli tarkoitus, mutta kun selvisi, että poni oli tosi kipeä niin siinä meni melkein koko kilpailukausi, joten en ehtinyt kvaalaamaan PM:iin Antonilla. Michalla mulla olisi kyllä kvaalit, mut haluun pitää hauskaa sen kanssa.

      Eli mun täytyy kvaalata PM ja sitten EM. Mun unelma olis kvaalata EM:iin, mutta pitää elää tässä hetkessä matkalle voi tulla niin monia muuttujia. Mutta yritän tehdä parhaani ;)

      Poista
  3. Kiva postaus. Jännää et miten siellä on erilainen koulu järjestelmä kun täällä. Asiasta kolmanteen: miksi myytte Michan ettekä Antonii? :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siis meinasin että miten päädyitte että myytte Michan

      Poista
    2. Nii miks myytte Michan pois????? :((

      Poista
    3. Kiitos :)No siis koska ensi vuosi on mun viimeinen ponivuosi ja mä mulle olis tarkoitus tulla hevonen toisen ponin rinnalle, joten mun piti vähän niinkuin valita kumpi laitetaan myyntiin (kummatkin siis tulaan myymään jossain vaiheessa)

      Ja valinta perustui siihen, että Anton on enemmän hevosmainen (helpompi siirtyä junnuihin) ja ehkä enemmän mun tyyppinen, koska sillä on niin suuri ego ja se on aika kuuma. Sen lisäksi Anton on puoliksi täykkäri ja haluaisin, että junnuhepassani olisi jonkin verran täykkäriä, joten järjen mukaan pidän silloin Antonin. Ja mulle oli tosi selvää jo alusta asti, että Anton on se ykkösheppa aina. Vaikka oon sen kanssa käynyt monet alamäet ja pettymykset nii en aio luovuttaa sen kanssa ennenkuin on pakko. En oo ikinä nähnyt niin luonteikasta hevosta/ponia mitä Anton on ja sen kanssa aina sattuu ja tapahtuu vaikka mitä!

      Michassa ei todellakaan ole mitään vikaa ja se on ihan yhtä tärkeä mulle, mutta valinta oli vaan tehtävä ja tälläkertaa se meni näin.. :) haha tulipas stoori X)

      Poista
  4. Käypä laittaa kysymyksiä mun kysymyspostaukseen nuppujajello.blohspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edellisen omistajan kanssa kvaalannut EM:iin :)

      Poista
  5. Mäki seuraan sun blogii tosi useesti aina täältä suomesta ! Ihanan pitkii postauksia ja on tosi kiva ku kerrot tosi monipuolisesti kaikesta mitä oot tehny! Käyn joka päivä aina kattoo et josko ois tullu uus postaus :D Jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi vähän kiva kuulla! :) Toi motivoi paljon enemmän kirjoittaa useammin yms, kun tietää et on ihmisiä ketä oikeasti kiinnostaa lukee :)Ja on aina kiva saada muutenkin tällasia kommentteja :)

      Poista