tiistai 14. elokuuta 2012

Vihdoin ja viimein postaus viikonlopusta! Tässä kesti vähän, koska oon ollut tosi väsynyt enkä oikein jaksanut tulla päivittämään blogia.

Joo,elikkäs olin viikonlopun seuraamassa kenttäratsastuksen EM-kisoja paikanpäällä Malmössä.
Perjantaina lähdettiin aamulla ajamaan kohti kilpailupaikkaa kahden Malinin kanssa, Malin W:n  ja Malin L:n kanssa. Perjantaina oli kouluratsastusta. Malin W oli Annan kisahoitajana, joten meni letittämään Annan hevosta Bernietä. Minä ja Malin L menimme katsomaan muiden kouluosuuksia, jotka olivat ennen Annan starttia. Täytyy kyllä sanoa, että oli se hienon näköistä menoa. Anna starttasi yhdentoista aikoihin. Koulurata näytti tosi hienolta ja siistiltä ratsastukselta. 
Luulin, että Anna saisi paremmat prosentit.. En muista montako prosenttia Anna loppuenlopuksi sai. Annaa vähän harmitti radan jälkeen, koska Bernie oli ollut super, mutta ei saanut hyviä pisteitä. Mutta tää on kuitenkin arvostelulaji, toiset tykkää ja toiset ei. 

Lauantaina oli maastoesteet. Rata oli vaativa, niinkuin sen tottakai kuuluunkin olla. Ensimmäiseksi starttasivat seniorit ja sitten nuoret ratsastajat.Yksi iso onnettomuus sattui. Venäläinen ratsastaja oli lähestymässä estettä, jota hevonen ei ilmeisesti suostunut hyppäämään, ja oli tullut kaula edellä suoraan estettä päin, jos oikein ymmärsin. Hevonen makasi maassa eikä sitä saatu ylös. Paikalle tuli hevosambulanssi. Tilanteestä en enempää nähnyt koska hevosen ja esteen ympärille laitettiin näköesteet. Ihmisiä kerääntyi paljon katsomaan tilannetta. Ratsastaja oli kunnossa, mutta hevonen ei. Puolen tunnin jälkeen hevonen saatiin ambulanssiin ja matka jatkui siitä kohi hevossairaalaa. Muuta yleisölle ei kerrottu. Jälkeenpäin kuulin, että hevonen oli ilmeisesti kuollut onnettomuudessa, mutta se ei ollut yleisessä tiedossa.


Tilannekuva, siitä mitä kauempaa näin

Este, jossa onnettomuus tapahtui

Muita sen suurempia onnettomuuksia ei sattunut. Anna starttasi puolenpäivän aikoihin. Olin katsomassa Annaa vesiesteellä. Hienosti meni, ilman mitään ongelmia. Anna sai muutaman yliaikavirheen, mutta ilman estevirheitä. Jäimme katsomaan vielä maastoluokat loppuun. Oli ihan siistii nähdä livenä mm. Sara Algotsson, Clayton Fredericks, Andreas Ostholt ynnämuita, joita ennen oon vaan teeveestä päässy näkemään.

En oikein saanut otettua kuvia, koska mulla oli Annan koira pidettävänä. Ja oon unohtanut mun kameran UBS- piuhan Suomeen, eikä mulla ole tässä tietokoneessa muistikortille paikkaa, joten jouduin ottamaan vaan puhelimella kuvia. Eli laatu ei ole paras mahdollinen. 
Mutta tässä on kuitenkin muutama kuva, mitä sain otettua:























Sunnuntaina oli vielä rataesteet ja sen jälkeen kaikki oli ohi. Anna teki puhtaan ja siistin esteradan. Ruotsalaisista ainakin Sara Alotsson teki myös puhtaan. Oli tosi kiva päästä katsomaan isompia kilpailuja , kun oli siihen kerrankin mahdollisuus. Eikä matkaa ollut kuin reilu puolituntia.
Shoppailin viikonlopun aikana Antonille ruskean estehuovan ja siihen kuuluvan korvahupun, sekä Michalle sähkönsiniset bootsit maastoon.




Sara Algotssonin haastattelua



Sitten vielä kerron eilisistä treeneistä. Eli ratsastin taas sillä valkoisella Annan ponilla, jonka nimeä en tiedä :D Jossain edellisistä postauksista mainitsin, että poni ei todellakaan ole miellyttävä kouluratsastuksessa. Ei tälläkään kerralla. Poni oli niin jäykkä kaulasta etten saanut asetettua sitä edes ympyrällä. Sen lisäksi se on niin kova suusta. Anna sanoi, että voin hakea tallista gramaanit, jos se helpottaisi asiaa. Ratsastin loppuun sitten gramaanien kanssa. Silti mun sormet oli ihan poikki ratsastuksen jälkeen. 

Sitten mulla oli puomitunti Antonilla. Ei mikään miellyttävä tunti todellakaan. Anton oli ihan villi eikä yhtään mun hallinnassa. Mun piti mennä ihan koottua laukkaa, koska muuten se ois lähteny täysiä pukkilaukkaa kiikuttaa mua ympäri kenttää. Antonilla meni totaalisesti hermo, koska en päästänyt sitä menemän lujaa. Joten meinasi alkaa hyppimään pystyyn. Sain sen kumminkin estettyä laittamalla pohkeet kiinni ja antamalla ohjaa. Vasta loppuraveissa sain Antonin kulkemaan rennosti, ilman että jouduin koko ajan pidättämään ja olemaan kova. Toisaalta mulla meni hermo Antonin kanssa eilen, joten osa sen pelleilyistä on johtunut musta. Anton osaa olla välillä niin poni kuin olla ja voi. Se yrittää saada mua tahalleen hermostumaan, silloin mun pitäisi vaan olla ihan rauhassa eikä lähteä sen pelleilyyn mukaan. helpommin sanottu kuin tehty. 

Michalla meni taas ihan päinvastoin kuin Antonilla. Micha oli super hieno! Tarkoituksena oli, että saadaan Micha tuntumaan molemmissa suunnissa samalta ja siinä myös onnistuttiin. Puomeilla työskenneltiin myös Michan kanssa. Anna sanoi, että ne harjoitukset mitä teimme tulee varmasti auttamaan myös esteillä. Lopuksi menimme vielä ravipuomeja pitkällä sivulla ja Micha venytti askelta tosi hienosti niillä. Tulin muutaman kerran ne ja annoin samantien pitkät ohjat. Molemmille jäi tosi hyvä mieli treeneistä. 

Tänään mennään illalla treenaamaan maastoesteitä jonnekkin muualle, en tiedä minne, mutta saa nähdä. En tiedä myöskään, että lähdenkö vaan Antonilla vai molemmilla. Mutta ei kannata ottaa sterssiä ehkä mä tiiän viimeistään sitten kun lähdetään, toivottavasti.. :D Oho, tulipa tästä pitkä postaus.

3 kommenttia:

  1. Millon tuut suomeen, kun koulutki alkaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. olin just kysymässä samaa ja jos oot pitkään nii opiskeletko miten?

      Poista
    2. Tuun Suomeen reilun puolentoista viikon päästä. Ja olen opiskellut täällä ollessani aika paljon asioita etukäteen.

      Poista